In BN/DeStem stond deze week een interessant artikel. Onder het kopje met de (misleidende) titel ‘Glazen Huis In Oosterhout’ viel te lezen dat de burgerij zich van 15 tot en met 17 december mag verheugen in de aanwezigheid van een Glazen Huis op de Markt. Niet het echte 3FM Glazen Huis, maar een bescheiden glazen huisje. Een huisje in Efteling formaat zeg maar. In samenwerking met de ROZO - Radio Omroep voor Zieken(huis) en Ouderen – worden er plaatjes op verzoek gedraaid, uiteraard tegen betaling. En het is voor een goed doel, net als bij het echte Glazen Huis van 3FM. Beter goed gejat dus, dan slecht gemaakt. ‘Serious Oosterhout’ gaat het initiatief heten, i.p.v. Serious Request. Waar een kleine stad toch allemaal klein in kan zijn bedacht ik net. Dat klinkt dus heel mooi, maar is het dat ook?

Volgens Jasper Ketting Olivier (met zo’n prachtige naam kun je zo maar gratis lid worden van elke Rotary club) moeten we dit glazen huisje zeer serieus nemen. Olivier, behalve lid van de Junior Kamer, tevens VVD-fractieveurzitter afdeling Oosterhout, legt uit dat al het verzamelde geld naar een goed doel gaat. “Naar moeders in gebieden waar conflicten of oorlogen heersen” om precies te zijn. Hoe dan ook, het lijkt in eerste instantie een sympathiek gebaar. Olivier is niet voor niets lid van de Junior Kamer. In dit netwerk van aanstormende talentjes leer je de trucjes en alle fijne kneepjes van het vak. Daar worden jonge ambitieuze toppertjes in de dop, klaargestoomd voor een carrière in het bedrijfsleven of later in de politiek.

Nu wil ik heer Olivier best alle voordeel van de twijfel geven, maar ik kan me toch niet geheel aan de indruk onttrekken dat hier sprake is van het oppoetsen van het imago van de VVD-fractie over de ruggen van moeders die in oorlogsgebieden leven. Twee vliegen in één klap als je het als marketeer bekijkt. 1: Een goed doel steunen, en 2: Jezelf tegelijkertijd profileren als voorzitter van de lokale VVD-fractie. Best wel slim eigenlijk. Een ding heeft Olivier blijkbaar goed begrepen: Je zet een glazen huisje op de Markt en roept vervolgens “Voor een goed doel!” Werkt altijd, succes verzekerd. Je zet niet alleen je partij en de gemeente Oosterhout op de kaart, maar ook gelijk jezelf. Altijd handig voor je cv maar ook bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen en voor later in Den Haag.

Resumé: Wij worden dus verzocht om in december naar het glazen huisje te komen en zoveel mogelijk plaatjes aan te vragen. In ruil voor geld. Dat geld gaat naar arme moeders in oorlogsgebieden. Maar als Ketting Olivier goed heeft opgelet in de klas, dan weet hij dat van al het geld dat wij naar oorlogsgebieden sturen, het meeste verdwijnt in een enorm zwart gat. In een vrijwel bodemloze put waaruit alleen maar een holle echo resoneert. In de oorlogsgebieden van Afrika bijvoorbeeld, verdwijnt van iedere euro ongeveer 0,95 eurocent in de zakken van met goud behangen warlords of corrupte regeringen. Die gebruiken ons geld om er vervolgens wapens van te kopen en hun feestjes met champagne en prostituees van te betalen. Dat zijn de harde feiten. Laten we het maar houden op de goede intenties van Jasper Ketting Olivier, doe deze VVD jongeman een lol en vraag in december een plaatje aan. Tegen betaling uiteraard. Ik doe niet mee als u het niet erg vindt, want ik ben niet van deze partij en zal er nog geen eurocent aan uitgeven. Want mocht het glazen huisje op de Markt een bewust gekozen strategie blijken te zijn – God verhoedde het! – bedoeld voor het op de kaart zetten van de Junior Kamer en de persoon Olivier / VVD in het bijzonder, dan is dit plan uiterst verwerpelijk. Wie zal het zeggen? Ik hoop nog steeds oprecht dat het laatste niet waar is. Maar bij sommige politici kijk ik ook nergens meer van op.

Met de meeste hoogachting,

Drs. Ir. P. Reetketel